E-bike kisokos

E-bike kisokos

Az alábbi tanácsokat érdemes megfogadni a pedelec megfelelő üzemeltetéséhez: 

1. Ne felejtsd el használni a sebességváltót! Kezdő e-bike használók gyakori hibája, hogy a motorerőtől várják a megváltást és elfelejtik használni az e-bike hagyományos sebesség váltóját. Rásegítés a kulcsszó, tehát a sebességváltás továbbra is fontos lesz a gondtalan bringázáshoz. 

2. Ne kezdj turbó fokozattal! A motor élettartamát jelentősen növeli, ha a megfelelő módon és fokozatban használjuk a rásegítést. Bizonyára csábító a maximum motorerő állandó használata, de egyrészt tompulhat a kerékpározási élmény, másrészt pedig ideje korán lemerülhet az akkumulátorunk. Inkább akkor gyújtsuk be a rakétákat, amikor igazán szükség van rá! (megj.: az autódnak sem tenne jót, ha rögtön az ötödik sebesség fokozatban indulnál el vele) 

3. Lejtőn kapcsold ki a turbót! Főleg E-MTB esetében fordulhat elő, hogy egy megmászott emelkedőt technikás lejtő követ, ahol csak fékezéssel lehet ereszkedni. Ezekben az esetekben a bekapcsolva maradt turbó fokozat egy rossz pedálmozdulattal éppen annyira indíthatja meg a rendszert, hogy könnyen elveszíthetjük a kontrollt és akár bukás is lehet a vége. Lejtőn maximum az ECO üzemmódot válasszuk, de inkább az OFF üzemmóddal ereszkedjünk! 

4. Hogyan tankoljunk? Az akkumulátorunk az e-bike egyik legdrágább része, ezért nem közömbös, hogyan használjuk/töltjük. Soha ne hagyjuk teljesen lemerülni! Mindennapi használatban töltsük fel mindig teljesen, de ne hagyjuk a töltőn feleslegesen hosszú időre! (Töltéskor ugyanis magas hőmérséklet uralkodik az akkumulátorban, ami akár veszélyes is lehet például egy üresen hagyott lakásban/garázsban). Na töltsük 5 fok alatti hidegben, illetve nedves körülmények között (például az eső illetve a mosás következtében nedvessé válhat a csatlakozó)! Amennyiben hosszabb időre pihentetjük a bringánkat, akkor a 60-70% töltöttségi állapot optimális az akkumulátor élettartama szempontjából. 

5. Szépségápolás. A minőségi e-bike modelleket úgy tervezték, hogy szó szerint „állják a sarat” valamint az esőt, mégis egy helytelen szögben tartott magasnyomású mosóval nagyobb kárt is tudunk okozni. A magas nyomással bekényszeríthetjük a vizet akár a legjobb tömítéseken keresztül is, ezért fokozottan ügyeljünk, hogy milyen szögben és távolságban tarjuk a magasnyomású készülékünk mosófejét! Ne mossuk be a szennyeződést a csapágyakba, motorba, illetve az akkumulátor csatlakozási pontjaihoz (a kijelzőnket pedig csak kézzel és kíméletesen tisztítsuk)! A legnagyobb hiba, ha fejjel lefelé állítva mossuk a kerékpárt…ugyanis ebben az esetben éppen a kivezető nyílásokon keresztül jut be a víz, ahol normál esetben távoznia kell (szakadó eső, illetve gőzborotvás mosás esetén). Mosást követően – lehetőség szerint- vegyük ki az akkumulátort és ellenőrizzük a kontakt pontokat (ha kell, töröljük le külön ezeket) és használjunk kontakt sprayt! Érdemes a vázon waxot használni, ami védőréteget képez és megkönnyíti a későbbi mosást (gőzborotva nélkül is szinte „leugrik” a sár a vázról). Sőt a kényes helyeken védőfólia használata is ajánlott. 

6. Óvd a kijelzőt! Általában a kormány tetején helyezkedik el a kijelző, ami ennél fogva sérülékeny is (bukásnál is általában az egyik első dolog, ami megadja magát). Bár könnyen pótolható, de időigényes lehet. Érdemes fokozottan vigyázni rá és védőfóliával, esetleg tokkal ellátni! Mosáskor pedig óvatosan – inkább kézzel- tisztítani. 

7. Ügyelj a hibakódra! Általában a hibakód megjelenése a kijelzőn figyelmeztetés, nem tiltja le a motor további működését. Azonban keressük fel a legközelebbi szervizt, ahol elhárítják a hibát és törlik a hibakódot. Ellenkező esetben akár visszafordíthatatlan kárt is okozhatunk a kerékpárunkban. 

8. Szerelés, ápolás. Az e-bike több hozzáértést igényel mint egy átlag kerékpár, ezért érdemes szakemberre bízni. Persze a pedelec rendszertől független – kisebb- szerelési és karbantartási műveleteket elvégezhetjük otthon. Azonban ezek megkezdése előtt minden esetben kapcsoljuk ki a rásegítést! (Bekapcsolva hagyott rásegítés a pedál megforgatásával azonnal megindulhat, ami nagyon balesetveszélyes). Fontos a lánc folyamatos kenése, amit minden mosás után, de legalább 300 kilométerenként meg kell tennünk az arra megfelelő kenőanyaggal (kenőanyag kiválasztásánál hagyatkozzunk szakemberre). Másik fontos dolog még a szenzorok tisztán tartása és megfelelő rögzítési állapot ellenőrzése. (A kerékpár mosásával kapcsolatos instrukciókat az 5. pontban már taglaltuk) 

9. Szállítás. Ne hagyd figyelmen kívül, hogy a pedelec – a benne lévő motornak és az akkumulátornak köszönhetően- súlyosabb mint a hagyományos kerékpár. Ennek megfelelően érdemes a biztonságos szállítására alkalmas bringaszállítót vásárolni. Érdemesebb - a tető-csomagtartóra felhelyezhető helyett- az autó hátfalára, vagy vonóhorgára szerelhető kerékpárszállítót választani. Fontos mindig ellenőrizni a súlyhatárt, hiszen általában két pedelec már nehezebb mint három hagyományos kerékpár (tehát a 3 férőhelyes bringatartó vélhetően nem fog elbírni 3db pedelecet). Rögzítéshez pedig a rugalmas szalagok helyett a mereveket válasszuk, „szuper biztos” rögzítési pontokkal. 

10. Parkolás/Tárolás. A legfontosabb, hogy ne hagyjuk őrizetlenül a kerékpárunkat! Ha mégis magára kell hagynunk, akkor legalább a mechanikus védelméről gondoskodjunk, de lehetőség szerint riasztóval is lássuk el…valamint már köthetünk akár CASCO biztosítást is (ezért érdemes már alapból a biztosítási feltételként előírt zárral ellátni). Valamint ne hagyjuk fűtetlen tárolóban hosszú időre, vagy legalább az akkumulátort vegyük ki belőle és vigyük be magunkkal a lakásba. 

10+1. Ne hagyd otthon a töltőt! Talán már mindenkivel előfordult legalább egyszer, hogy a lemerült mobiltelefonja töltőjét éppen otthon felejtette. Gondoljunk csak bele, hogy mennyivel nagyobb gond lehet ugyan ez az e-bike esetében. Ráadásul nem biztos, hogy annak a töltője is bármelyik benzinkútnál pótolható.